Leermiddelen Adviescentrum

- CLU geeft advies en trainingen, doet onderzoek naar leermiddelen

Opleidingsaanbod CLU: gepersonaliseerd leren en leermiddelen

Begin dit jaar is het CLU gestart met het ontwikkelen van een omvangrijk opleidingsaanbod op het gebied van het maken, gebruiken en evalueren van (digitale) leermiddelen en leeromgevingen. Daar is behoefte aan.
De ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering van leermiddelen en leeromgevingen gaan hard. De ambities zijn er ook naar: er moet gepersonaliseerd leren mogelijk gemaakt worden, leraren moeten meer differentiƫren en leermiddelen moeten adaptiever worden.

Opleidingen voor ontwikkelen leermiddelen noodzaak
Naast de behoeften en ambities zien we ook de onzekerheid bij ontwikkelaars, beleidsmakers en leraren over hoe deze waar te maken. Los daarvan willen scholen meer invloed op de leermiddelenketen, en willen leraren graag zelf de regie over hun lessen hebben en die niet laten bepalen door methodes. En dan blijkt dat leermiddelen maken of effectief inzetten in je (gepersonaliseerde) onderwijs nog lang zo gemakkelijk niet is. We horen daarnaast vaak dat men het vreemd vindt dat er in Nederland geen opleiding is tot ontwikkelaar van leermiddelen of leeromgevingen. Ook lerarenopleidingen besteden er vaak onvoldoende aandacht aan.

Aanbod samen met partners ontwikkeld
Om die reden is het CLU begin dit jaar gestart met het ontwikkelen van een opleidingsaanbod. De eerste -nog korte- opleidingen zijn ontwikkeld en enkele ervan zijn ook al uitgevoerd. Samen met een veelheid aan partners is het CLU bezig na te gaan aan welke opleidingen momenteel het meest behoefte is.
Bij het samenstellen van het opleidingsaanbod maken we gebruik van competentie-omschrijvingen en bekwaamheidseisen zoals ontwikkeld door SBL, de Onderwijscoƶperatie en de Vereniging van Educatieve Auteurs (VvEA). Deze worden afgezet tegen de Dublin-descriptoren, zodat de opleidingen tenminste op post-HBO niveau gevolgd kunnen worden.

Nieuw: leermiddelen en gepersonaliseerd leren
De opleidingen richten zich zowel op het maken, gebruiken als evalueren van leermiddelen en leeromgevingen. Momenteel is er een nieuw aanbod in ontwikkeling op het ingewikkelde terrein van gepersonaliseerd leren. Het ontwikkelen of gebruiken van gepersonaliseerde leermiddelen en leeromgevingen is een zeer complexe aangelegenheid. Met welke leerlingkenmerken moet je rekening houden? Hoe kom je er achter wat een leerling nu kan of welke potentie die heeft? Hoe pas je dan vervolgens je instructie, je leerstof of je opdrachten aan? Welke mogelijkheden biedt formatief toetsen daarbij? Het nieuwe aanbod op het terrein van gepersonaliseerd leren zal ingaan op deze vragen.

We houden u op de hoogte. Raadpleeg regelmatig onze website (www.clu.nl) of volg ons op LinkedIn .