Header
---

CLU Leermiddelenalert april 2016

In deze leermiddelenalert:

•  Wie bewaakt de leerzaamheid van leermiddelen?
•  Jongens en leermiddelen
•  Stel uw incompany samen uit verschillende modules
•  VO-content
•  Blended Learning
•  Kort nieuws

---

Wie bewaakt de leerzaamheid van leermiddelen? 

Dit is de titel van het artikel dat Hendrianne Wilkens schreef voor het tijdschrift ‘van twaalf tot achttien’. De essentie van dit artikel is dat leerzaamheid niet altijd voorop staat bij makers van leermiddelen. Het waarom daarvan is verschillend. Grote uitgevers laten nog te veel het commercieel belang voorop staan. Daarnaast is er onwetendheid over wat leerzaamheid is. Lerarenopleidingen besteden daar te weinig aandacht aan. Lees hier het hele artikel.

---

Stel uw incompany samen uit verschillende modules

Wilt u een training helemaal op maat? U kunt ideeën daarvoor opdoen met behulp van het bestaande opleidingsaanbod. We kunnen dan in een gesprek bekijken hoe we de wensen en mogelijkheden op elkaar aan laten sluiten. Wellicht wilt u een aantal onderdelen uit modules meer aandacht geven en daarbij een aanvulling met een module toetsconstructie. Er is heel veel mogelijk. U kunt uw belangstelling aangeven met behulp van het contactformulier of direct mailen naar Hendrianne Wilkens.

---

Jongens en leermiddelen

Over dit onderwerp gaf het CLU een interactieve lezing tijdens de conferentie Onderpresterende jongens in de klas. Hoe daagt u ze uit? (door Facta-organiseert). Lesmateriaal sluit beter aan bij de leervoorkeuren van meisjes dan van jongens. Daarom gingen we tijdens de lezing in op hoe leraren lesmateriaal kunnen herkennen dat onvoldoende aansluit bij de leervoorkeur van jongens en hoe dit aangepast kan worden. Klik hier voor de prezi. Of lees het onderzoek over leerstijlkenmerken van jongens en meisjes dat het CLU in 2013 uitvoerde in opdracht van Kennisnet.

---

VO-content

Als vervolg op de pre-screening die het CLU uitvoerde naar de kwaliteit van de Stercollecties van VO-content, voert Camille van Katwijk voor haar masterstage onderzoek uit naar de ervaren leerzaamheid van de aangepaste Stercollecties. De centrale vraag is of het doorvoeren van de verbeterpunten uit de pre-screening leiden tot een door docenten en leerlingen ervaren verbetering van de kwaliteit en leerzaamheid. Op basis van de uitkomsten bepaalt VO-content welke adviezen structureel worden doorgevoerd in de Stercollecties. Lees hier meer. 

---

Blended Learning 

Scholen en organisaties vragen het CLU regelmatig om te begeleiden bij het effectief inzetten van blended learning. Blended learning gaat uit van een leeromgeving waarbij sprake is van digitaal leren en contactonderwijs. Praktische aspecten als onafhankelijke tijd- en plaatsgebondenheid en de mogelijkheden van ICT ziet men vaak als groot voordeel daarbij. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat blended learning een zo effectief mogelijk leerproces en verbeterde leerresultaten waarborgt?

Lees hier meer

---

Kort nieuws

• Verschillende opdrachtgevers vragen om een training Toetsen maken (als onderdeel van leermiddelenontwikkeling)

• De belastingdienst hecht veel belang aan trainingen Didactische Vaardigheden

• De CLU-strippenkaart vindt gretig aftrek

• Laat uw eigen agenda bepalen wanneer u een module uit het opleidingsaanbod wilt volgen en geef voorkeursdata op 

Lees hier meer over het korte nieuws.

---

Volg ons nu ook op LinkedIn en Facebook en blijf op de hoogte van ons actuele trainingsaanbod.