---

Leermiddelenalert maart 2017

Kwaliteit van leermiddelen mede debet aan zakkende posities op ranglijsten 

Beste lezer,

“We zakken, en nu echt” kopte Didactief in december naar aanleiding van het feit dat Nederland steeds verder wegzakt op de internationale TIMMS ranglijst (PO). Op hetzelfde moment kwamen de – eveneens dalende - PISA-resultaten (VO) beschikbaar. Reden voor Sander Dekker om er een brief van zes kantjes over aan de Tweede Kamer te sturen. In die zes kantjes lazen we opvallende woorden over het mindere plezier dat Nederlandse leerlingen in het leren lijken te hebben. Over het gebrek aan cognitief uitdagende en onderzoeksgerichte werkvormen, aan het ontbreken van effectieve docentgestuurde instructie en aan de onvoldoende hulp en ondersteuning die de leerlingen ervaren van hun docenten.

“Ik wil weten waar ruimte zit voor verdere verbetering op de hogere vaardigheidsniveaus”, aldus de staatssecretaris. Aspecten die de kwaliteit van de gebruikte methodes in hun hart raken. Maar de brief rept met geen woord over die kwaliteit. De staatssecretaris gaat de komende maanden in gesprek met “in ieder geval” leraren, schoolleiders, de VO-raad, de SLO, de Inspectie van het Onderwijs en de lerarenopleidingen. Geen woord over de uitgevers. Merkwaardig als je bedenkt dat de kwaliteit van leren –vooral in Nederland- zo afhankelijk is van de kwaliteit van leermiddelen. Dat je die kwaliteit overlaat aan commerciële partijen (onder verwijzing naar de grondwettelijk verankerde vrijheid van onderwijs) is op z’n zachtst gezegd onbegrijpelijk. Dat is in andere ons omringende landen vaak anders.

Een vorm van kwaliteitsbewaking (keurmerk) van met name de leerzaamheid van de gebruikte leermiddelen is ook in ons land dringend geboden.

Arno Reints

Strategisch adviseur CLU

clu.nl  

CLU Artikelen

---

Opleidingsmateriaal voor kappers: goed gescreend

Pivot Point heeft een eigen opleidingsmethode ontwikkeld voor kappersopleidingen en kapsalons. Wij screenden het lesmateriaal dat Pivot Point ontwikkelt en keken daarbij naar de kwaliteit en dus de leerzaamheid van het materiaal en naar de begrijpelijkheid van de vertalingen. Dit was onze aanpak.

Zo haal je het maximale uit een interne studiedag

Dit herken je vast: je wilt met je team een studiedag organiseren om de neuzen dezelfde kant op te krijgen, een gezamenlijke visie te ontwikkelen, of gewoon om bij te blijven. Maar na een inspirerende dag gaat iedereen weer naar huis en over tot de orde van de dag. Er is niets veranderd. Een studiedag van Coutinho laat zien dat het anders kan. We delen graag onze positieve ervaringen

Leren van het goede voorbeeld

Spiegelneuronen worden actief als je iemand een handeling ziet uitvoeren. Daarom is eenmaal voordoen beter dan eindeloos uitleggen. Wat betekent dat voor leermiddelen?

---

CLU Nieuws

---

ICT zonder afleidingen voor leerlingen

Iedere leraar komt het tegen: leerlingen die van alles met hun laptop of i-pad doen behalve de oefeningen die ze te doen hebben. Zeker pubers laten zich graag en snel afleiden. Kees Versteeg is directeur van het Hondsrug College in Emmen en zocht naar een oplossing. Hij vroeg het hoofd ICT een tool te ontwikkelen waarmee leraren konden bepalen welke programma’s hun leerlingen wel en niet konden openen op hun i-Pad. Het succes van de tool is enorm, ook in het buitenland. Zelfs Apple heeft belangstelling. Het bedrijf dat de tool exploiteert heet Zulu Desk. En Versteeg heeft er onder de naam van Zulu Connect een applicatie aan toegevoegd waarmee leraren zelf content kunnen invoegen. Want waarom zou je veel geld besteden aan dure methodes van uitgevers als je daar toch maar een deel van gebruikt? Het is het ei van Columbus. Het CLU is met Versteeg in gesprek om te bezien hoe de kwaliteit van de content het best gewaarborgd kan worden.

VO-content maakt Stercollecties leerzamer

Om de kwaliteit van de Stercollecties op een steeds hoger plan te tillen, hanteert VO-content een kwaliteitssysteem. Het CLU maakt sinds enkele jaren onderdeel uit van dit systeem als expert beoordelaar. We bekijken daarbij onderdelen van de Stercollecties kritisch op aspecten die met leerzaamheid te maken hebben. Afgelopen maanden is speciaal gekeken naar de kwaliteit van de opdrachten en de toetsen. Passen ze wel bij de leerdoelen? Is er voldoende aandacht voor verschillende leervoorkeuren van leerlingen? Wordt ook aandacht besteed aan de hogere cognitieve niveaus van Bloom? Momenteel zet masterstudent Anne-Wil Abrahamse de adviezen die het CLU gaf, om in concrete aanpassingen. Daarna gaat ze onderzoeken hoe leraren en leerlingen deze aanpassingen beoordelen.

Leermiddelenconferentie in teken van leerzaamheid leermiddelen

Van 27-29 september 2017 vindt er een internationale leermiddelenconferentie plaats in Lissabon. De conferentie wordt georganiseerd door de Lusófona universiteit in samenwerking met IARTEM. Voorafgaand aan de conferentie is er een PhD-dag. Het overkoepelend thema van de conferentie luidt: Changing media – changing schools? Ofwel: veranderen digitale media de didactiek van het onderwijs? In de subthema’s is veel aandacht voor de vraag of en wanneer leermiddelen het leerproces het best ondersteunen. Naast individuele paperpresentaties zijn er plenaire keynotes, roundtables, mini-symposia en excursies. Er is een mogelijkheid om papers na afloop te publiceren. Ook het CLU geeft acte de présence. Voor meer informatie: www.iartem.org.

Volg CLU op Twitter

Sinds kort heeft CLU een Twitter-account. Volg ons nu ook via @CLUadvies om op de hoogte te blijven van ons actuele trainingsaanbod en ander nieuws.