---

Leermiddelenalert juni 2018

Dalen de prestaties van leerlingen, leraren én leermiddelen?

Beste lezer,

Het stond even volop in de aandacht maar nu het stof is gaan liggen kunnen we er wat beter bij stilstaan: Nederlandse leerlingen presteren internationaal gezien steeds slechter. Hoe kan dat? De inspectie denkt dat scholen nog veel bezig zijn een nieuwe balans te vinden tussen autonomie en overheidssturing. En De Volkskrant van 13 april somt vijf redenen op voor dalende resultaten: scholen moeten steeds meer, er gaat veel tijd op aan nieuwerwetse fratsen, het ontbreekt scholen aan ambitie, de leraar heeft het te druk en bestuurders hebben te veel vrijheid. 

Opmerkelijk is dat deze instituten de belangrijkste oorzaak van onderwijskwaliteit buiten beschouwing laten. We horen al decennialang dat de kwaliteit van het onderwijs staat of valt “met de man of vrouw voor de klas”. Staat óf valt. Het is dus bevreemdend dat er nauwelijks wordt nagegaan hoe het met de kwaliteit van leraren gesteld is en met dat van de leermiddelen die zij massaal gebruiken. Daar zou wel eens een sterkere verklaring kunnen liggen van de afnemende prestaties van leerlingen dan in factoren op het niveau van overheid, besturen en scholen. 

Ter illustratie: al jaren laten de studies van PISA en TIMMS zien dat Nederland vooral slechter scoort in het hoogste kwartiel: wij zijn blijkbaar minder in staat de excellente leerlingen uitdagend onderwijs te bieden. Niet verbazingwekkend als je beseft dat leraren sterk afhankelijk zijn van leermiddelen en dat het voor uitgevers commercieel niet aantrekkelijk is voor deze niche leermiddelen te ontwikkelen. Al eerder gaf de inspectie aan dat Nederlandse leraren de vaardigheid om te differentiëren onvoldoende beheersen. En de OECD gaf twee jaar geleden aan dat Nederlandse leerlingen de minst tot leren gemotiveerde leerlingen van het westen zijn.

Leraren hebben een zwaar en uitdagend beroep. Leermiddelen kunnen een welkome ondersteuning voor ze zijn als ze substantieel bijdragen aan de kwaliteit van het leerproces. En dan zijn leerzame leermiddelen een allereerste vereiste. 

Arno Reints

Strategisch adviseur CLU

clu.nl  

---

Educatieve Parel

Educatieve auteurs: maak de Educatieve Parel van 2018!

Ook dit jaar reikt de sectie Educatieve Auteurs van de Auteursbond de Educatieve Parel uit, een prijs voor het best ontworpen leermateriaal van het jaar, met een leuke beloning voor de winnaar. Inzenden kan tot 1 oktober 2018. Doe jij ook mee? Wij hebben onze tips en trucs op een rijtje voor je gezet.  

---

CLU Artikelen

Bemoedigend rapport Kennisnet/SLO over keuzeproces leermiddelen

Hoe kiezen scholen hun leermiddelen en kiezen ze de goede? Uit een verkennend onderzoek van Kennisnet/SLO blijkt dat scholen lang niet altijd uitkomen op materialen waar ze behoefte aan hebben. Wat kan er beter

Digitale leermiddelen op Curaçao

PC’s die technische mankementen vertonen en ongebruikt in de kast staan en digitale middelen die een bandbreedte vragen die de lokalen op het eiland Curaçao niet behalen: de implementatie van digitale leermiddelen op Curaçao verloopt moeizaam. Wat is er nodig om de kinderen van Curaçao effectief met digitale middelen te laten werken? 

---

Trainingen

Assessments: ook, nee júist belangrijk voor ervaren leraren

Niemand laat zich graag opereren door een chirurg die zijn laatste training tien jaar geleden gehad heeft. We verwachten dan ook dat professionals een leven lang leren. Een goede training of assessment kan hierbij helpen. Opvallend genoeg hebben assessments in het onderwijs een slechte naam. Gemiste kans, vinden wij. 

Leerdoeldenken: pas op voor afvinklijstjes

Dat leerdoeldenken belangrijk is, dat wist u wel. Maar hoe motiveer je leerlingen met saaie afvinklijstjes? Niet! We beschrijven een inhoudelijke aanpak die leerlingen wel motiveert.  

---

Volg CLU op Twitter

Het CLU heeft ook een Twitter-account. Volg ons via @CLUadvies om op de hoogte te blijven van ons actuele trainingsaanbod en ander nieuws.