Het CLU biedt trainingen over en begeleiding bij o.a.:
- Keuzeprocessen van leermiddelen
- Beoordelen van de kwaliteit en effectiviteit van leermiddelen aan de hand van de MILK-light
- Ontwikkelen en arrangeren van leermiddelen
- Verhogen van de kwaliteit van bestaande leermiddelen
- Werken vanuit leerdoelen (constructive alignment)
Maatwerk
Op deze pagina vind je ons trainingsaanbod. Het aanbod geeft per onderwerp verschillende mogelijkheden aan die in een gesprek gericht kunnen worden op jouw specifieke vraag in je eigen specifieke context. Daarbij bekijken we tevens of het zinvol is om een training in te bedden in een begeleidingstraject. En of het nodig is om het zelfgemaakte of gebruikte materiaal te bekijken. Het is ook mogelijk om onderdelen van verschillende trainingsonderwerpen samen te nemen in een eigen maatwerktraining.
Kortom: schroom niet om contact met ons op te nemen voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden!
Het trainingsaanbod van het CLU:

Leermiddelen kiezen
- Eigen instelling/school
- (Keuze)team, vaksectie
- Op afspraak
- Afhankelijk van de wensen
- Op locatie
- Offerte
Leermiddelen vormen een cruciaal onderdeel van het onderwijsleerproces. Goede materialen dragen bij aan het leren, terwijl slechte leermiddelen het leerproces juist kunnen verstoren. De docent of leerkracht vervult hierbij een cruciale rol, die moet de juiste leermiddelen op de juiste wijze voor de juiste leerdoelen inzetten om leerlingen tot leren te brengen. Het is daarom belangrijk dat het kiezen van de juiste leermiddelen op een doordachte wijze kan plaatsvinden. En dat je de kwaliteit van leermiddelen zelf kunt beoordelen en dit meeneemt in de keuze voor nieuwe leermiddelen.
In een training of workshop kunnen we aandacht besteden aan:
* welke stappen je het best kunt zetten
* welke tools beschikbaar zijn om de juiste keuze te maken
* wat belangrijke kwaliteitscriteria zijn
* hoe de visie van de school of de sectie vertaald kan worden naar keuzecriteria
* hoe het keuzeproces onderdeel kan zijn van het leermiddelenbeleid van de school
Sta je als team of vaksectie vlak voor een keuze voor een nieuw leermiddel? En wil je daarbij onafhankelijke en professionele ondersteuning?
Neem dan contact met ons op.
Door onze ondersteuning in de vorm van een training en/of een begeleidingstraject leer je kritischer naar leermiddelen kijken en hoe een keuzeproces doordachter kan plaatsvinden en de tevredenheid over het gekozen leermiddel wordt vergroot.

Kwaliteit van leermiddelen
- Eigen instelling/school
- Iedereen die maakt, arrangeert of evalueert
- Op afspraak
- Afhankelijk van de wensen
- Op locatie
- Offerte
Of je nu leermiddelen maakt, arrangeert of evalueert, je hebt altijd te maken met de vraag: wat bepaalt nou de kwaliteit van leermiddelen?
Daarbij focussen we in deze training op de leerzaamheid van leermiddelen: wat maakt dat leermiddelen het leerproces van leerlingen echt ondersteunen? En wat hindert ze juist?
We nemen je mee in de achterliggende wetenschappelijke theorieën van het MeetInstrument Leermiddelen Kwaliteit (de MILK). Je verdiept je in de aspecten die effectief zijn voor het leerproces en de daarbij passende criteria, de zogenaamde leerzaamheidscriteria.
We besteden in deze training aandacht aan:
* hoe leren mensen en hoe werkt ons brein?
* hoe voorkom je overbelasting van het werkgeheugen?
* wat betekent dat voor de leerstof die je selecteert, organiseert en ‘verpakt’ in teksten en beelden?
* welke didactische werkvormen, strategieën en opdrachten zijn het meest effectief?
* hoe zorg je voor begrijpelijke teksten, functionele beelden en een effectieve vormgeving?
Deze training gaat verder dan het hanteren van de MILK-light als tool. Juist de achterliggende kennis krijgt veel aandacht. Dit omdat we tijdens onze verschillende onderzoeken naar de kwaliteit van leermiddelen merken hoe belangrijk kennis is bij het maken, kiezen en evalueren van leermiddelen.

Werken met de MILK-light
- Eigen instelling/school
- Ontwikkelaars, leraren
- Op afspraak
- Afhankelijk van de wensen
- Op locatie
- Offerte
De MILK-light is een tool waarmee je op een toegankelijke manier inzicht krijgt in de kwaliteit van een leermiddel. Handig als je die kwaliteit wil beoordelen tijdens b.v. een keuzeproces. Of als je aan de slag gaat met het ontwikkelen of arrangeren van (open) leermateriaal. De MILK-light kent zo’n 60 leerzaamheidscriteria die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek, evidence-informed. Tijdens de bijeenkomsten kun je de criteria uit de MILK-light toepassen op je eigen materiaal of dat van anderen. Ook bekijken we hoe de MILK-light gebruikt kan worden in een keuzeproces. Je ontvangt direct enkele handvatten en we geven je ideeën om deze in de praktijk te gebruiken.
Zo laten we je zien en bespreken we:
* hoe je in een leermiddel de kwaliteit van de leerstof, de opdrachten, de didactische werkvormen, de teksten en beelden e.d. kunt herkennen
* hoe je er concreet zelf voor kunt zorgen dat de kwaliteit van de leerstof, de opdrachten, de didactische werkvormen, de teksten en de beelden in je leermiddel op orde is

Training - Leereenheden ontwerpen
- Eigen instelling/school
- Docenten MBO
- Op afspraak
- 4 tot 6 dagdelen
- Afwisselend op locatie en online
- Offerte
Je hebt het curriculum ingedeeld in ‘blokjes’ of leereenheden en de leerdoelen of leeruitkomsten zijn geschreven. Maar wat dan? Hoe ontwikkel je een goede leereenheid? Hoe kom je tot een eindopdracht en tussenopdrachten? Hoe schrijf je een casus? Vragen die allemaal aan de orde kunnen komen wanneer je aan de slag gaat met het daadwerkelijk ontwikkelen van de leereenheden zelf. De training Leereenheden ontwerpen kan je als docent/ontwikkelaar daarbij helpen! Bovenstaande vragen komen bij deze training aan bod en er is veel ruimte voor feedback op elkaars producten. Dus ga je aan de slag met het ontwikkelen van leereenheden en kun je daar hulp bij gebruiken? Schrijf je dan in voor deze training.

Training - Werken vanuit leerdoelen
- Eigen instelling/school
- Op afspraak
- 1 tot meerdere dagdelen
- Op locatie
- Offerte
In het onderwijs heeft elke les of lessenserie één of enkele leerdoelen als uitgangspunt, hoewel deze in de meeste gevallen niet expliciet zijn verwoord. ‘Werken vanuit leerdoelen’ is daarom ook geen nieuw onderwijsconcept. De leerdoelen vormen de basis voor het ontwerpen van jouw onderwijs.
Bij het werken vanuit leerdoelen doorloop je drie vragen:
- Wat wil je dat leerlingen leren?
- Hoe wil je dat leerlingen leren?
- Waarmee wil je dat leerlingen leren?
Je start dus met een stap terugzetten en expliciet vaststellen wat je de leerlingen eigenlijk wilt leren. Om vervolgens op basis daarvan passende leeractiviteiten en leermateriaal te selecteren. Zo zorg je voor verbinding tussen de leerdoelen, leeractiviteiten, afrondende activiteiten èn leermaterialen.
Wil je meer invloed op je eigen onderwijsprogramma? Dan is deze training wat voor jou en jouw team of vakgroep. Het CLU in samenwerking met de trainers van Werken vanuit leerdoelen helpen je graag op weg.