Scholen / onderwijsinstellingen
Welke leermiddelen kiezen we voor de komende jaren? Een moeilijk te beantwoorden vraag als er zoveel in ontwikkeling is. Waar de ene school vergaande digitalisering wil, zoekt de ander juist naar een perfecte combinatie tussen digitale mogelijkheden en boeken.
En ook leerlingen verschillen van elkaar. We weten dat we aan deze verschillen tegemoet kunnen komen door differentiatie, adaptief onderwijs en gepersonaliseerd leren. Digitale leermiddelen kunnen daar een bijdrage aan leveren. Maar zijn de mogelijkheden werkelijk zo veelbelovend als sommige uitgevers ons willen doen geloven?
Scholen en leraren hebben de lastige taak om het onderwijsproces van hun leerlingen zo goed mogelijk te faciliteren. Soms kiezen scholen er daarom voor om (naast leermiddelen van uitgevers) zelf leermiddelen te maken.
Het CLU helpt scholen om keuzes te maken voor wat betreft:
- De kwaliteit van de gebruikte en nieuw te kiezen leermiddelen
- De mate van adaptiviteit en mogelijkheden tot gepersonaliseerd leren in bestaand en nieuw aan te schaffen leermiddelen
- Het al dan niet zelf ontwikkelen van lesmateriaal
Daarnaast begeleiden we scholen om zelf kwalitatief goede leermiddelen te maken en kunnen wij leermiddelen maken met de hulp van inhoudsdeskundigen van de school.
Opdrachten maken voor begaafde leerlingen

Openbare Basisschool Klim-Op wilde leren hoe je opdrachten met behulp van Bloom kunt aanpassen aan meer begaafde leerlingen. Daarover gaf het CLU een workshop.
Onderzoek: voldoen leermiddelen voor NT2-onderwijs aan nieuwkomers?

Het CLU voerde een onderzoek uit in opdracht van Kennisnet en de PO-raad.
Herschrijven vmbo-leermiddelen

Voor de nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s wilde Aeres VMBO de leermiddelen herschrijven. Het CLU gaf begeleiding aan de projectleider, zodat deze zelf de inhoudelijke kwaliteit van de leermiddelen kon beoordelen.
Workshop leerdoeldenken

Docenten weten meestal wel dat leerdoeldenken belangrijk is, maar hoe breng je dat in de praktijk? Wij geven workshops.
Ontwikkelinstellingen / educatieve uitgevers
ICT is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Ontwikkelinstellingen en educatieve uitgevers worstelen met de vraag hoe ver zij daarin mee kunnen gaan. Enerzijds biedt ICT veel mogelijkheden en hebben leraren en ouders hoge verwachtingen. Anderzijds is er onduidelijkheid over de effectiviteit van digitale leermiddelen en brengen adaptieve leersystemen hoge kosten met zich mee.
Het CLU helpt ontwikkelaars bij het doordenken van de mogelijkheden en de wenselijkheden om digitale leermiddelen te ontwikkelen.
Hoe haal je het maximale uit een interne studiedag?

Hoe zorg je ervoor dat (digitale) leermiddelen leerzaam zijn? Voor een uitgeverij verzorgden we een studiedag.
Redigeren van lessen wereldoriëntatie op Bonaire

De Nederlandse overheid wil graag dat het onderwijsniveau op Bonaire zo snel mogelijk gelijk is aan dat van Nederland. Daarbij spelen leermiddelen een belangrijke rol. Wij redigeerden de materialen.
Begeleiding bij het verhogen van de kwaliteit van de Stercollecties

Sinds enkele jaren geeft het CLU advies en begeleiding bij het verder ontwikkelen van de Stercollecties van VO-content en we fungeren daarbij als externe kwaliteitswaakhond.
Verhoog de leerzaamheid van de methode

Hoe verhoog je de leerzaamheid van methodes? We gaven een training aan de educatieve uitgeverij OVD en enkele weken later was er al een uitgewerkt resultaat. Wij vinden het een schoolvoorbeeld!
Een Educatieve Parel ontdekken

Wat maakt een educatieve parel werkelijk een parel? Het gaat natuurlijk niet om de sierwaarde van het materiaal, maar om de leerzaamheid. CLU jureerde mee in deze wedstrijd van de Auteursbond.
Beroeps- en bedrijfsopleidingen
Ontwikkelaars van beroeps- en bedrijfsopleidingen moeten tot een efficiënte en effectieve blend zien te komen tussen folio, e-learning en werkplekopleiden. Dit in verband met de sterke relatie die er is tussen praktijk en het leren in die praktijk. Daarbij is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Het CLU helpt bij het maken van die keuzes en bij het optimaal mogelijk maken van blended learning.
Om blended learning optimaal te laten verlopen zijn er, naast goed lesmateriaal, goede docenten nodig die beschikken over een breed arsenaal aan didactische vaardigheden. Het CLU geeft daarom trainingen in didactische vaardigheden en volgt vervolgens deze docenten/trainers op de werkvloer. Dit gebeurt aan de hand van een effectief opgezet assessmenttraject.