Arjen Lubach richtte vorige week zijn aandacht op Nederlandse lesmethodes in zijn rubriek ‘Tot op de bodem’. Het gaat niet goed gaat met het Nederlandse onderwijs. Oud-minister Jeroen Dijsselbloem wijdt een deel van de oorzaak aan de onderwijsmethoden. Om in de woorden van Lubach te spreken: “Het probleem is dat we van de meeste lesmethodes wel weten of ze een leuke naam hebben, maar niet of ze ook echt werken.” Er worden methodes gebruikt waarvan niet is bewezen dat ze werken en zelfs methodes waarvan is bewezen dat ze niet werken. Bovendien zijn leerkrachten veel tijd kwijt aan het omzetten van de methodes in een goede instructie. Lubach noemde een aantal oorzaken voor de totstandkoming van de huidige situatie: het ontbreken van een centraal regieorgaan, het winstoogmerk van de enkele grote uitgeverijen en de macht van distributeurs in het basisonderwijs met ‘onafhankelijke advies’.
Focus op leerzaamheid
Zijn oplossing is misschien wat kort door de bocht: “Kap met de wegwerkboeken en probeer met z’n allen de distributeurs te omzeilen.” Naast deze, vrij rigoureuze aanpak, zijn er namelijk ook andere manieren om de kwaliteit van het lesmateriaal te bewaken. Lubach zegt in zijn programma dat we niet weten welke lesmethodes goed zijn. Dat is deels waar. Er is weinig gedegen onderzoek gedaan onder grote groepen leerlingen. Toch kunnen we wel degelijk wat zeggen over de kwaliteit van lesmateriaal. Het is namelijk bekend welke aspecten de leerzaamheid van lesmateriaal verhogen en welke juist niet effectief zijn. Leerkrachten vinden het soms lastig om een goede lesmethode te kiezen, omdat zij niet weten waar ze op moeten letten. En dat is volgens ons dé kans om het probleem bij de wortel aan te pakken. Als scholen en besturen leren wat goede keuzes zijn in ‘het moeras van lesmethodes’, krijgen kinderen nooit meer lessen waarvan twintig jaar voor hun geboorte al is bewezen dat ze niet werken.
Meer weten?
Om de kwaliteit van leermiddelen te kunnen beoordelen heeft het CLU de MILK ontwikkeld: het MeetInstrument Leermiddelen Kwaliteit. Wil je meer weten over de werkwijze van het CLU? Kijk dan eens rond op de website.
Wil je direct zelf aan de slag? Dat kan met de MILK-light. Deze versie van de MILK bevat bijna 50 criteria en is bedoeld om relatief snel een beeld te krijgen van de kwaliteit van lesmateriaal. De MILK-light is voor iedereen beschikbaar op de website van het CLU. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.