We lazen het boek ‘Wijze lessen’ en zijn erg onder de indruk hoe de auteurs wetenschappelijke inzichten vertalen naar didactiek. Een aanrader voor elke docent – en ontwikkelaars van leermiddelen!
De Landelijke Beroepsgroep Begeleiders Onderwijs (LBBO) heeft een verkiezing uitgeschreven van het beste onderwijsboek van 2019. ‘Wijze Lessen’ van Tim Surma e.a. heeft de verkiezing gewonnen. En dat is volkomen terecht. We hebben zelden een onderwijsboek gezien waarin wetenschappelijke inzichten zo consequent, zo concreet en zo effectief zijn vertaald naar de didactiek.
Na een heldere uiteenzetting van de vijf meest relevante inzichten uit de wetenschap presenteren de auteurs twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek. Per bouwsteen worden praktische toepassingen afgewisseld met wetenschappelijke inzichten. De verbinding tussen beide is zeer helder beschreven en wordt nog eens versterkt door de lezer aan te zetten tot reflectie.
Opmerkelijk is dat de auteurs de behandelde wetenschappelijke inzichten ook toepassen op hun eigen boek. Daardoor wordt het een effectief leerboek. Zo behandelen de auteurs uitvoerig theorieën met betrekking tot de belasting van het werkgeheugen die ze zelf in hun boek ook toepassen. Zo zijn de illustraties in het boek zeer functioneel. Ze ondersteunen de inhoud van de teksten door ze visueel te representeren, te organiseren en te interpreteren.
De wetenschappelijke inzichten en de praktische consequenties daarvan gebruiken wij zelf ook bij het ontwerpen en evalueren van leermiddelen. Ons MeetInstrument LeermiddelenKwaliteit (MILK) is gebaseerd op dezelfde wetenschappelijke inzichten. Het boek is dus niet alleen waardevol voor lesgevers, maar ook voor ontwikkelaars en beoordelaars van leermiddelen.
Het boek
Het boek is gratis online te lezen bij Didactief en je kunt het bestellen bij Ten Brink Uitgevers.